Esei membandingkan perbezaan rancangan pelajaran
tahunan, mingguan dan harian berdasarkan jadual yang diberikan.
Perancangan
memainkan peranan penting dalam
bidang perguruan bagi memastikan pengajaran berkesan . Mungkin ada yang mengatakan
kegagalan merancang pengajaran mengakibatkan murid tidak mencapai apa yang
sepatutnya dicapai adalah lebih teruk jika dibandingkan dengan kegagalan
seorang jurutera dalam merancang sesuatu projek.
Di sini dibincangkan perbezaan antara rancangan pelajaran tahunan,mingguan
dan harian. Rancangan
tahunan biasanya berdasarkan takwim minggu persekolahan.
Rancangan pengajaran tahunan ini
biasanya disediakan pada awal tahun sebelum sesi persekolahan bermula yang mana
ianya berfungsi sebagai panduan bagi perlaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
Ianya mengambarkan perancangan untuk 38 hingga 42 minggu persekolahan.Rancangan
tahunan berdasarkan sukatan pengajaran untuk setahun bagi sesuatu
matapelajaran.
Seterusnya
perancangan mingguan . Perancangan ini disusun untuk aktiviti seminggu pengajaran. Ianya boleh
diubah berdasarkan aktiviti serta takwim sesebuah sekolah.Ia juga bagi memastikan adanya kesinambungan bagi setiap
minggu pengajaran yang telah dilalui.Guru boleh merancang tempat,masa dan
aktiviti yang akan dijalankan berserta bahan sumber pengajaran.
Rancangan pengajaran harian pula
perlulah dibuat oleh seseorang guru kerana seseorang guru dapat
menjangkakan apakah langkah-langkah yang
diperlukan bagi menyampaikan pengajarannya pada hari itu.Di sini juga
diletakkan masa yang lebih terperinci untuk sesuatu pengajaran dan pembelajaran
dijalankan.Guru dapat membuat persediaan dan membuat refleksi serta penilaian
pada pengajarannya pada hari itu.
Kesimpulannya, rancangan pelajaran tahunan,mingguan dan harian. Amat penting
bagi menentukan serta memastikan objektif
pengajaran dan pembelajaran tercapai.
No comments:
Post a Comment