Sunday 10 March 2013

FASA NEEDHAM PERSAMAAN DAN PERBEZAANNYA


PERBANDINGAN ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH
Persamaan
v  satu kaedah pembelajaran mendidik pelajar
v  berpusatkan murid
v  guru sebagai fasilitator
v  mendidik murid bekerja ataupun menyesuaikan diri dalam kumpulan
v  menggalakkan penglibatan murid dalam kelas/ pembelajaran aktif
v  membina kemahiran komunikasi
v  memberi penekanan kepada nilai kerjasama dan bertolak ansur
v  merangsang perasaan ingin tahu pelajar dan minat pelajar
v  memberi penekanan kepada pengetahuan sedia ada murid.

Perbezaan
TOPIK
LIMA FASA NEEDHAM
PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH
FASA
Mempunyai 5 fasa
Tidak mempunyai fasa
PERMULAAN KELAS
Dimulakan dengan set induksi
Dimulakan dengan memberi satu masalah
KEMAHIRAN
Tidak memberi penekanan kepada kemahiran penyelesaian masalah
Memberi penekanan kepada kemahiran penyelesaian masalah
LANGKAH KESELAMATAN
Menitikberatkan langkah keselamatan murid
Tidak menitikberatkan langkah keselamatan murid.
FASA PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
Memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea
Tidak memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea



PERBANDINGAN ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN KITARAN 5E

Persamaan
v  berpusatkan murid
v  memberi penekanan kepada pengetahuan sedia ada
v  mempunyai lima fasa
v  penekanan diberi kepada pengaplikasian idea
v  guru sebagai fasilitator
v  aktiviti di dalam kelas berasaskan ‘hands- on’
v  penilaian dibuat oleh guru pada akhir p&p.
v  memberi penekanan kepada peningkatan pengalaman baru
v  berasaskan pembelajaran koperatif dan inkuiri.

Perbezaan
TOPIK
LIMA FASA NEEDHAM
KITARAN 5E
REFLEKSI
-       dibuat oleh murid
-       dibuat oleh guru
FASA ORIENTASI
-       mempunyai fasa orientasi
-       tidak mempunyai fasa orientasi
PENILAIAN
-       dibuat pada fasa penstrukturan semula idea
-       dibuat pada fasa ‘refleksi’
JENIS FASA
-       mempunyai 5 fasa ( orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea, pengaplikasian idea, dan refleksi
-       mempunyai 5 fasa ( engange, explore, explain, elaborate, dan evaluate)
KEMAHIRAN
-       mefokuskan kepada kemahiran saintifik dan kemahiran manipulatif
-       tidak mefokuskan kepada kemahiran saintifik dan kemahiran manipulatif.
FASA PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
-       memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea.
-       tidak memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea.
LANGKAH KESELAMATAN
-       mempunyai langkah keselamatan
-       tidak mempunyai langkah keselamatan.


 PERBANDINGAN ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN PENGAJARAN INDUKTIF DAN DEDUKTIF BERASASKAN INKUIRI

Persamaan
v  berpusatkan murid
v  memberi penekanan kepada pengetahuan sedia ada
v  guru sebagai fasilitator
v  aktiviti di dalam kelas berasaskan ‘hands- on’
v  penilaian dibuat oleh guru pada akhir p&p.
v  berasaskan pembelajaran koperatif dan inkuiri.

 PERbezaan
TOPIK
LIMA FASA NEEDHAM
PENGAJARAN INKUIRI
JENIS
-       tidak mempunyai jenis/ pilihan
-       terdapat dua jenis pengajaran iaitu pengajaran induktif dan deduktif
FASA
-       mempunyai 5 jenis fasa
-       tidak mempunyai fasa 
LANGKAH KESELAMATAN
-       mempunyai langkah keselamatan
-       tidak mempunyai langkah keselamatan
KEKERAPAN ULANGAN ISI
-       tidak memerlukan kekerapan ulangan isi
-       memerlukan kekerapan ulangan isi







2 comments: