PERBANDINGAN
ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH
Persamaan
v satu kaedah pembelajaran mendidik pelajar
|
v berpusatkan murid
|
v guru sebagai fasilitator
|
v mendidik murid bekerja ataupun menyesuaikan
diri dalam kumpulan
|
v menggalakkan penglibatan murid dalam kelas/
pembelajaran aktif
|
v membina kemahiran komunikasi
|
v memberi penekanan kepada nilai kerjasama dan
bertolak ansur
|
v merangsang perasaan ingin tahu pelajar dan
minat pelajar
|
v memberi penekanan kepada pengetahuan sedia
ada murid.
|
Perbezaan
TOPIK
|
LIMA FASA NEEDHAM
|
PEMBELAJARAN BERASASKAN MASALAH
|
FASA
|
Mempunyai 5 fasa
|
Tidak mempunyai fasa
|
PERMULAAN KELAS
|
Dimulakan dengan set induksi
|
Dimulakan dengan memberi satu masalah
|
KEMAHIRAN
|
Tidak memberi penekanan kepada kemahiran penyelesaian
masalah
|
Memberi penekanan kepada kemahiran penyelesaian
masalah
|
LANGKAH KESELAMATAN
|
Menitikberatkan langkah keselamatan murid
|
Tidak menitikberatkan langkah keselamatan murid.
|
FASA PENSTRUKTURAN
SEMULA IDEA
|
Memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula
idea
|
Tidak memberi penekanan kepada fasa penstrukturan
semula idea
|
PERBANDINGAN
ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN KITARAN 5E
Persamaan
v berpusatkan murid
|
v memberi penekanan kepada pengetahuan sedia
ada
|
v mempunyai lima fasa
|
v penekanan diberi kepada pengaplikasian idea
|
v guru sebagai fasilitator
|
v aktiviti di dalam kelas berasaskan ‘hands-
on’
|
v penilaian dibuat oleh guru pada akhir
p&p.
|
v memberi penekanan kepada peningkatan
pengalaman baru
|
v berasaskan pembelajaran koperatif dan inkuiri.
|
Perbezaan
TOPIK
|
LIMA FASA NEEDHAM
|
KITARAN 5E
|
REFLEKSI
|
-
dibuat
oleh murid
|
-
dibuat
oleh guru
|
FASA ORIENTASI
|
-
mempunyai
fasa orientasi
|
-
tidak
mempunyai fasa orientasi
|
PENILAIAN
|
-
dibuat
pada fasa penstrukturan semula idea
|
-
dibuat
pada fasa ‘refleksi’
|
JENIS FASA
|
-
mempunyai
5 fasa ( orientasi, pencetusan idea, penstrukturan semula idea,
pengaplikasian idea, dan refleksi
|
-
mempunyai
5 fasa ( engange, explore, explain, elaborate, dan evaluate)
|
KEMAHIRAN
|
-
mefokuskan
kepada kemahiran saintifik dan kemahiran manipulatif
|
-
tidak
mefokuskan kepada kemahiran saintifik dan kemahiran manipulatif.
|
FASA
PENSTRUKTURAN SEMULA IDEA
|
-
memberi
penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea.
|
-
tidak
memberi penekanan kepada fasa penstrukturan semula idea.
|
LANGKAH
KESELAMATAN
|
-
mempunyai
langkah keselamatan
|
-
tidak
mempunyai langkah keselamatan.
|
PERBANDINGAN
ANTARA LIMA FASA NEEDHAM DENGAN PENGAJARAN INDUKTIF DAN DEDUKTIF BERASASKAN
INKUIRI
Persamaan
v berpusatkan murid
|
v memberi penekanan kepada pengetahuan sedia
ada
|
v guru sebagai fasilitator
|
v aktiviti di dalam kelas berasaskan ‘hands-
on’
|
v penilaian dibuat oleh guru pada akhir
p&p.
|
v berasaskan pembelajaran koperatif dan
inkuiri.
|
PERbezaan
TOPIK
|
LIMA FASA NEEDHAM
|
PENGAJARAN INKUIRI
|
JENIS
|
-
tidak
mempunyai jenis/ pilihan
|
-
terdapat
dua jenis pengajaran iaitu pengajaran induktif dan deduktif
|
FASA
|
-
mempunyai
5 jenis fasa
|
-
tidak
mempunyai fasa
|
LANGKAH
KESELAMATAN
|
-
mempunyai
langkah keselamatan
|
-
tidak
mempunyai langkah keselamatan
|
KEKERAPAN
ULANGAN ISI
|
-
tidak
memerlukan kekerapan ulangan isi
|
-
memerlukan
kekerapan ulangan isi
|
Thanks for the info...good deed and good sharing for all...
ReplyDeleteThanks for sharing
ReplyDelete